משמעות קעקוע מצפן קלטי

אם אי פעם שקלתם לעשות קעקוע של מצפן נורדי, או שכבר יש לכם אחד, המאמר הזה בדיוק עבורכם.

המצפן הנורדי הוא אחד הסמלים היותר שנויים במחלוקת על פירושו האחד, ישנם "ויכוחים" רבים בין היסטוריונים על מקור שורשיו, מה שמבחינתינו הופך את הסמל הזה לעוד יותר מסתורי וקסום.
למצפן הקלטי כמה שמות עיקריים ומוכרים שניתנו לו ע"י "הקהילות הצפון נורדיות הישנות" (הקהילות הללו כוללות את: איסלנד, גרינלנד, נורווגיה, )  "Vegviris" (תרגום: Wayfinder =  מוצא דרך), "מצפן הנורדי" ו/או "מצפן ויקינגי" (למרות שעד היום לא באמת הצליחו למצוא הוכחות שקושרות את סמל המצפן הזה לעם הויקינגי, וזאת על אף שאנחנו ממש היינו רוצים
שלויקינגים יהיה קשר עם הסמל היפיפה הזה).
המצפן הנורדי כולל 4 קווים ישרים החוצים זה את זה במרכז בצורת כוכבית. בקצה כל אחד מהקווים קישוט גיאומטרי בדפוס שחוזר על עצמו אך אינו זהה בין אחד לשני.
חוקרים ניסו להשוות את הקישוטים לאותיות נורדיות עתיקות, קיים דמיון, אבל בכל זאת הם לא הצליחו למצוא פרשנות בעלת הגיון. הועלו השערות שאלו סימוני קואורדינטות כמו במצפן מודרני, או , סימנים רוחניים שעוזרים לאדם "למצוא את הדרך".קצת היסטוריה

במאה ה-16 בחור איסלנדי בשם גייר וויגפוסון חיבר ספר "גרלדבוק" (Garlrab'ok) עם כל מיני סמלים, סימנים ומנהגים צפון נורדיים שהתבסס על כתבים עתיקים בשם "Huld manuscript"  האיסלנדיים משנת 1860,  ביניהם מופיע המצפן הנורדי, מקושר עם המשפט הבא:

" Carry this sign with you, and you won't get lost in  storms or bad weather, even in unfamiliar surroundings" 
" תנשא את הסימן הז עליך ולא תלך לאיבוד בסופות או מזג אויר רע, גם בסביבות לא מוכרות" 

יחד עם זאת, ישנן הוכחות בספרים עתיקים נוספים, שהסמל במקור הגיע מאזור אנגליה בכלל, בנוסף יש הקושרים אותו ישירות עם שלמה המלך.
בכל מקרה, מה שאנחנו חשבנו וידענו שזה מצפן ויקינגי, נכון? אבל מסתבר שמה שכן יודעים החוקרים, זה שבכלל אין שום הוכחה הקושרת את השניים, ולמען האמת ישנו פער של יותר מ 500 שנים מסוף עידן הויקינגים עד להופעתו של הסמל בספר "גרלדבוק". וכדי לחדד את חוסר הקשר בין המצפן והויקינגים, מעולם לא נמצא הסמל חרוט או מצוייר וגם לא כתכשיט בין מאות החפצים הויקינגים שנמצאו בידי ארכיאולוגים במהלך השנים ועד שנת 1500 (מזכירים, בערך 500 שנים לאחר תום עידן הויקינגים) שהתגלה ציור של סמל המצפן הנורדי בספר כשפים, לחשים, ושדים, שכלל בו גם אלמנטים נוצריים.

קצת סדר בקעקוע
למרות שפרשנותו או מציאת מקורו של המצפן הנורדי לא הוכרזה באופן חד משמעי ע"י היסטוריונים חוקרים עד היום, בכל זאת ישנה משמעות/אמונה שהיא אחת, המצפן הנורדי נחשב לסמל בעל יכולת הגנה על מי שעונד/ נושא אותו עליו, כתכשיט או כקעקוע על הגוף, הוא יגן עליו מפני תהפוכות החיים, בפני טריטוריות זרות וישמש לו כעמוד יציב, המצפן מורה על הדרך האישית של אדם בין תהפוכות החיים, ובין היתר זה למה אנחנו אוהבים לקעקע אותו כל כך, פרט לעובדה שהוא סמל שנראה מגניב לאללה, הוא בעל משמעות חזקה וקצת שונה עבור כל אחד ואחת וגם שהוא מסתורי ועתיק ממש.כמו הפרשנויות השונות של ההיסטוריונים, גם הן הפרשנויות השונות שלנו לקעקוע של מצפן קלטי-נורדי.

לכל אחד ואחת משמעות המצפן היא אישית וקשורה בחיים האישיים והדרך שלנו.
עיקרי משמעות מצפן הם 
ניווט והכוונה: סמל המצפן מעביר תחושה של הצבת מטרה ודבקות במטרה, ניווט בין תהפוכות החיים והיכולת בעזרתו לראות את הדרך האישית קדימה לעבר המטרה.
הרפתקאות: המצפן מקושר לנו עם נדידה בים הגדול והמסתורי, מי שעושה קעקוע של מצפן יכול להביע בגלוי את תשוקתו להרפתקאות, טיולים, מרחקים, וגילוי אופקים חדשים.
קשר ימי: המצפן שימש את הימאים במסעותיהם ככלי ניווט, ועל כן ישירות מקושר אסוציאטיבית לכבוד שנותנים לים הסוער, למקצוע ולמלחים עצמם ששטים בו שוב שוב.
הגנה: בתרבויות רבות נושאים את סמל המצפן כסמל להגנה מפני השפעות שליליות, המצפן יציב ותמיד מסמל את הדרך קדימה למרות המכשולים סביב.
חוסן פנימי: המצפן מסמל חוסן/חוזק פנימי של אדם שדבק בעקרונותיו וערכיו.
דת: בנצרות, המצפן מסמל את כיוון וחוזק אמונתו של אדם בדת הנצרות.
ארבעת כיווני המצפן ומשמעותם
צפון: חורף, הישרדות, הסתכלות פנימית, הרהור על העבר.
דרום: קיץ, תשוקה, שפע, שמחה, אנרגיה, שמש, פוריות ויצירת חיים חדשים.
מזרח: אביב, חיים חדשים, התעוררות פיזית נפשית רוחנית, השבת כוחות לאדם.
מערב: סתיו, קטיף, האטה, התכוונות לשינוי, הכנה לחורף.

עוד מאמרים בנושא

Asset 22

משמעויות נוספות

כלי נגישות

Powered by - Wemake

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור